senaste nytt


Förbundsstyrelsens möte 17/9 2001

Så har höstsäsongen kommit igång på allvar och förbundsstyrelsen har haft sitt första möte. Ett möte som innehöll många och intressanta frågor.
En nyhet är att förbundsstyrelsen sitter för sig själv en timme innan det ordinarie mötet börjar. Ett bra initiativ, tycker jag. Det finns alltid frågor som behöver ventileras men som kanske inte hör hemma på dagordningen.

Anders Gustavsson, SYMF-Frilans´ representant i styrelsen, har fått annat jobb och därmed avsagt sig alla styrelseuppdrag. Efterträdare till Anders i styrelsen är Per Pettersson, ordförande i SYMF-Frilans.

Förbundets organisation.
Inledningen av mötet kom till viss del att handla om hur vi ska ersätta Roland Lindberg på kansliet när han går i pension i höst. Roland ansvarar, som de flesta vet, för arbetsmiljöområdet. Han har hand om försäkrings- och pensionsfrågor.
Fram till pensioneringen kommer Roland att arbeta med att avsluta ett antal pågående ärenden samt att hålla i en funktionsutbildning. Han har också semester kvar att ta ut.
Vi har länge diskuterat hur vi ska ersätta Roland. Samtal har förts med Teaterförbundet angående samarbete vad gäller arbetsmiljöfrågor. Någon lösning på problemet har vi inte kommit fram till ännu. Just nu har vi inte råd att anställa någon ny på tjänsten.
Ett förslag är att övriga tjänstemän under en period och kanske i något fall även fortsättningsvis tar över en del av Rolands arbetsuppgifter. Kring detta hade vi en längre diskussion vilken utmynnande i att ärendet återremitterades till AU (förbundets arbetsutskott) för vidare beredning.

Den här diskussionen har naturligtvis en nära koppling till det uppdrag förbundsstyrelsen fick av kongressen, nämligen att se över förbundets organisation.
Även denna fråga var uppe på dagordningen.
AU gavs i uppdrag att göra en översyn av tjänstemännens nuvarande arbetsuppgifter/ ansvarsområden, ungefärlig tidsåtgång etc. Denna översyn görs naturligtvis i samråd med respektive tjänsteman.
När översynen är klar kan vi gå vidare och se hur vi ev kan omfördela arbetsuppgifter. Vi kan då också se vilken typ av kompetens vi har alternativt saknar.
Ett exempel på hur vi funderar vad gäller förändringar är ekonomifunktionen.
Idag sköts förbundets ekonomi, bokföring, fakturering, uppföljning etc av flera personer.
Kanske vore det bättre att ha allt samlat på ett och samma ställe. Vi kommer därför att ta fram ett offertunderlag gällande denna funktion. Därefter ska vi jämföra kostnader samt för- och nackdelar med att köpa in tjänsten alternativt anställa någon.

Per Pettersson ny 2:e vice ordförande i SYMF.
Enligt de nya stadgarna ska förbundet ha en 2:e vice ordförande, vilken utses inom styrelsen. Valet föll på Per Pettersson, ordförande i SYMF-Frilans.

Ekonomin.
Förbundets ekonomi håller sig inom budget. Vi kommer att få ett minus på ca 600 tusen kronor. Detta p g a bokföringstekniska skäl. Återbäringen från SPP bokfördes under fjolåret varför vi då fick ett större överskott än beräknat.

Avtalsförhandlingarna.
Ett första möte med arbetsgivarsidan har ägt rum. Förbundet överlämnade då ett yrkande. Som alla säkert känner till är vårt huvudyrkande "en lägsta utgående begynnelselön, oavsett yrkeskategori, om 19 000:-/månad". Något svar från arbetsgivarsidan har vi ännu inte fått.

Musikpolitisk arbetsgrupp.
I våra yrkanden finns också en punkt gällande tillsättandet av en gemensam "musikpolitisk arbetsgrupp".
Oavsett hur det går i förhandlingarna, dvs om arbetsgivarsidan vill delta i en sådan konstellation eller ej, kommer förbundet att påbörja arbetet.
Vid dagens möte utsågs Olav Gullbransson, Bo Olsson, Per Petterson samt Cecilia Langemark att ingå i gruppen.

Nya uppdrag.
Som tidigare nämnts har Anders Gustavsson p g a andra arbetsuppgifter lämnat förbundsstyrelsen och därmed sammanhängande uppdrag.
Vid dagens möte utsågs ersättare för Anders enl följande:
Ordinarie ledamot av TAK:s styrelse och AU: Pia Forsberg
Representant i KLYS´ arbetsgrupp för socialförsäkringsfrågor: Erik Sunnerstam
Regionala referensgruppen AF-kultur: Kina Sellergren
KLYS´ nämnd: Cecilia Langemark.

Datarutiner ­ informationsfrågor
Till alla avdelningar har det skickats ut en förfrågan om möjligheterna att ta emot medlems- och avdelningsinformation på elektronisk väg.
Ca 20 svar har inkommit, de flesta positiva.
Förbundet skulle kunna göra stora besparingar genom ett sådant här förfaringssätt.
Vi arbetar vidare med det hela och återkommer i ärendet.

Bemanning av medlemsregistret under sommarmånaderna.
Mycket kritik har framförts mot att det inte går att nå någon ansvarig för medlemsregistret under sommarmånaderna.
Tidigare år har Pia Forsberg, ansvarig för registret, haft en vikarie under sin semesterledighet, så inte i år.
Förbundsstyrelsen har tagit till sig den kritik som framförts och AU har fått i uppdrag att se över problemet och hitta en lösning på detsamma.

Rapporter.
Problem med löneutbetalningar har förekommit vid bl a Ystadoperan och Läckö slott.
Enligt uppgift från våra tjänstemän ska problemen nu vara lösta.

Ett annat problem som tidigare nämnts är när utländska musiker/orkestrar kommer till Sverige och ersätts långt under våra avtal.
Det kan vara svårt att ha kontroll på detta eftersom ett antal arrangörer har s k "generella arbetstillstånd". Dessa tillstånd kommer emellertid att ses över.
Förbundets målsättning är att antalet tillstånd ska begränsas och att en koppling ska ske till kollektivavtal på arrangörssidan.

Vid pennan

Cecilia Langemark