Frilans

Blad 14 -
Frilansavdelningen

Hej Frilansare!

Först lite kåseri:
Den frilansande musikerns största problem torde vara detsamma som alla yrkesverksamma specialisters. Arbetets värde är ifrågasatt.
Arbetsmarknaden är idag perverterad. När jag säger så, menar jag att arbetets värde inte bara är ifrågasatt utan håller på att helt åsidosättas till förmån för andra värderingar. Det är inte bara så att vi tvingas schackra om priset på arbetsinsatsen (det lär vi dessvärre få leva med, i större eller mindre omfattning), nej, vi tvingas dessutom så att säga sälja vår person. Det frågas allt oftare efter rätt person till ett jobb.

I vår bransch kan man lätt se en poäng med detta i kammarmusikaliska sammanhang - personkemin blir integrerad i begreppet färdighet i högre grad i en mindre ensemble. Helst bör det också finnas en gemensam estetisk hållning.
I koriska och orkestrala sammanhang är personliga egenskaper naturligtvis också viktiga, men den kollektiva karaktären på musicerandet sätter praktisk kunskap och färdighet mer i centrum, åtminstone inledningsvis vid ett anställningsförfarande.

Vi som frilansar inom västerländsk konstmusik ställs många gånger inför situationer där vi tvingas fråga oss själva om vi är rätt person. Arbetsgivare jämför oss med amatörer (ändå jobbar vi, och får jobb, bland andra professionella), eller kallar oss "semi-professionella" (vad det nu kan vara?). Hallå!? Vilken institution nöjer sig med halvproffs till sin verksamhet?

Man vill på en del håll (trenden är dock långtifrån entydig) införa individuell lönesättning, men jag återkommer till en gammal käpphäst: Det är inte individen som skall köpas eller betalas, det är arbetet!

Vi har i Symf en extrem lönespridning mellan olika institutioner. Detta är olyckligt ur facklig synvinkel - facket bör hela tiden sträva efter att arbetsinsatsen skall värderas, inget annat. Den som på allvar hävdar att mitt spel som tutti-musiker är mer värt än ditt, i kronor och ören, den är ute och cyklar, och det passar illa på podier såväl som i diken.

Idag har vi, snart sagt alla i Symf, likvärdiga utbildningar. Alla musikinstitutioner har sina särdrag som kan läggas både på plus- och minuskontot avseende ansträngning i arbetet. En löneutjämning måste ske!

...och så lite nyheter:
Ett steg på vägen mot emancipering av frilansarnas institutionslöner kan tas vid nyår. En partsgemensam utredningsgrupp ska sammanträda under november för att finna en för riksgenomsnittet kostnadsneutral procentandel av lokala månadslöer som daglön för tillfälligt anställda.

Ett "samarbete" mellan Kungliga Operan i Stockholm och Norrlandsoperan visar sig bestå i att KO lånar ut ett 20-tal musiker till NO i samband med Umeås Kulturhuvudstadsår 2014, för att NO ska kunna spela Rikard Strauss? Elektra. Den snyggaste lösningen av detta hade varit att NO anlitat frilansare. Den näst snyggaste att KO gästspelat i Umeå. I det här fallet agerar Kungliga Operan bemanningsföretag. Förfarandet gynnar varken tillsvidareanställda eller frilansare. Ska man se detta som ett steg mot att orkestrar och teatrar lånar ut musiker till varandra kors och tvärs? I så fall går frilansmarknaden under samtidigt som de "fast" anställda får en mycket stressig arbetssituation. Hela det institutionella musiklivet utarmas. Arbetsgivarna agerar för defensivt gentemot huvudmännen. Symf borde i liknande fall samagera med arbetsgivarna för att få politiker och sponsorer att bättre förstå vår bransch.

En stor grupp frilansare i stockholmsområdet miste tillgång till replokaler när KMH inte längre ville fortsätta handha administrationen av den s k Forumlokalen. Nu öppnar sig kanske en ny möjlighet med det s k "Musikens Hus" i Stockholm. Fler intressenter ska samsas men en tänkbar ingrediens i ett sådant hus vore replokaler.
Kolla länken: facebook.com/arteprenormhis

En funktion för ett Musikens hus skulle vara mötesplats. Sådant nätverkande pågår redan för fullt i göteborgsregionen där man nyligen haft en "Branschdag" och diskuterat framtidens yrkesliv på musikområdet, och i Skåne där Musikcentrum Syd kommer ge åtkomst mellan olika delar av branschen.

Slutligen ett gott råd:

Kontrollera att du får rätt lön! Ännu så länge gäller det gamla beräkningssättet (divisorerna) för frilansares daglön. Den ska beräknas på begynnelselön. (Ta chansen och fråga vad det betyder!) Men vi har ett nytt avtal sedan 1/3 - 2013, så all lön utbetalad sedan dess skall vara beräknad på nya siffror! Kolla! Det gäller även alla tillägg (instrumentersättning, ob etc)

Vänliga hälsningar
Michaël Larson
ordf avd 14, Frilans
maila oss på:
frilans@symf.se



Frilans