Blad 14 -
Frilansavdelningen
Hej frilansare!
När jag skriver detta har frilansstyrelsen just haft sitt första möte
för året. Vad ska vi jobba med i år? Hela tiden dyker förstås nya
problem upp. Flera verkar uppleva trassel vid kontraktsskrivning
på arbetsplatserna. Se upp med vad de överenskomna summorna
innehåller! Allt ingår inte automatiskt i en klumpsumma. T ex ska semesterersättning
tillkomma om man inte uttryckligen kommit överens
om annat.
För många känns det obehagligt att förhandla om sin lön och
ofta är det krångligt att ta reda på vad man har rätt till. De lokala
fackliga företrädarna har koll på det och kan hjälpa frilansarna. Du
som läser detta och är fast anställd förtroendevald – ta kontakt med
frilansmedlemmarna! Den kontakten är guld värd i flera bemärkelser
för oss frilansare. När det är nära till någon att fråga, känns hela
situationen tryggare.
I dagstidningarna står det ofta att läsa om fackets roll. Självklart ska
alla med korta och tillfälliga jobb ha nytta av sitt fackförbund. TCO
har fått upp ögonen för denna stora grupp och samlat representanter
från de olika förbunden, för att gemensamt jobba fram idéer
om hur facket kan stödja oss med tillfälliga anställningar. Läs mer
på www.facketforandras.nu. Vad tycker du att frilansstyrelsen ska
lägga mest krut på under året? Finns det orättvisor vi behöver höra
talas om? Hör av dig till oss!
Frilanskatalogen kommer att förändras i år. Vi kommer att lämna det
tryckta häftet till förmån för en katalog på nätet som ska gå lättare
att hålla uppdaterad. De som vill stå med i den behöver lämna sitt
godkännande och en blankett kommer att sändas till frilansmedlemmarna.
I det brevet får du också en kallelse till Frilansavdelningens
årsmöte, som går av stapeln 27 mars kl 15.00 på Alströmergatan
25B i Stockholm. ALLA frilansmedlemmar är hjärtligt välkomna!
Tora Stenar
Vice ordförande i Symf frilans
PS. Du har väl fått din retroaktiva
löneförhöjning för i höstas? Om
inte – skicka en påminnelse!
|