Frilans

Blad 14 -
Frilansavdelningen


Hej frilansare!

När jag skriver detta har frilansstyrelsen just haft sitt första möte för året. Vad ska vi jobba med i år? Hela tiden dyker förstås nya problem upp. Flera verkar uppleva trassel vid kontraktsskrivning på arbetsplatserna. Se upp med vad de överenskomna summorna innehåller! Allt ingår inte automatiskt i en klumpsumma. T ex ska semesterersättning tillkomma om man inte uttryckligen kommit överens om annat.

För många känns det obehagligt att förhandla om sin lön och ofta är det krångligt att ta reda på vad man har rätt till. De lokala fackliga företrädarna har koll på det och kan hjälpa frilansarna. Du som läser detta och är fast anställd förtroendevald – ta kontakt med frilansmedlemmarna! Den kontakten är guld värd i flera bemärkelser för oss frilansare. När det är nära till någon att fråga, känns hela situationen tryggare.

I dagstidningarna står det ofta att läsa om fackets roll. Självklart ska alla med korta och tillfälliga jobb ha nytta av sitt fackförbund. TCO har fått upp ögonen för denna stora grupp och samlat representanter från de olika förbunden, för att gemensamt jobba fram idéer om hur facket kan stödja oss med tillfälliga anställningar. Läs mer på www.facketforandras.nu. Vad tycker du att frilansstyrelsen ska lägga mest krut på under året? Finns det orättvisor vi behöver höra talas om? Hör av dig till oss!

Frilanskatalogen kommer att förändras i år. Vi kommer att lämna det tryckta häftet till förmån för en katalog på nätet som ska gå lättare att hålla uppdaterad. De som vill stå med i den behöver lämna sitt godkännande och en blankett kommer att sändas till frilansmedlemmarna.
I det brevet får du också en kallelse till Frilansavdelningens årsmöte, som går av stapeln 27 mars kl 15.00 på Alströmergatan 25B i Stockholm. ALLA frilansmedlemmar är hjärtligt välkomna!

Tora Stenar
Vice ordförande i Symf frilans

PS. Du har väl fått din retroaktiva löneförhöjning för i höstas? Om inte – skicka en påminnelse!

Frilans