Frilans

Blad 14 -
Frilansavdelningen


Kära frilansmedlemmar och alla andra

Jag vill önska er alla en god fortsättning på det nya året även om det gått en tid sedan årsskiftet. Ett nytt år medföljs ofta av nya ambitioner, alternativt återkommer gamla.

Ett stort gemensamt mål sedan tidigare är väl att höja statusen på vårt arbete inför allmänheten. Trots en exklusiv högskoleutbildning får en tuttimusiker även i en av de bättre betalande orkestrarna knappast högre lön än vaktmästarna. Jämfört med andra högskoleutbildningar är våra löner skrattretande! Hur förklarar man att kultur inte är och aldrig kan bli en vinstmaskin på samma sätt som ett ”vanligt” företag. Investeringar inom sjukvården ger ex antal fler operationer på ett år. Investeringar i t ex kulturskolan skulle vi inte kunna se resultaten av på flera år.

Att bredda basen för att kunna spetsa toppen på musikhögskolorna skulle ta minst sju år om barnen söker in direkt efter grundskolan. Nio år, om kulturskolan kunde ändra sin gammalmodiga regel om att man inte får börja spela ett instrument förrän i trean. Kulturinvesteringen genererar fortfarande inga pengar och kommer kanske aldrig att göra det. Kultur är inget så konkret som ett bord! Under dessa år har man ”bara” skapat kreativa aktiviteter åt barn som alternativ till data och tevespel.

Många av mina bästa minnen kommer från tiden på musikskolan i Örebro. Två namn som jag gärna nämner är Kurt Gårsjö och Sten Göran Thorell. Outtröttliga ledde dessa två symfoniorkestern och kammarorkestern och gav oss elever upplevelser utöver det vanliga. Allt ifrån konserter till sommarläger. Jag vill ge fler barn samma möjligheter. Det skapar inga pengar men en meningsfull fritid. I längden ett rikare liv. Inga bord!

Känner ni några andragluttare som kan tänkas vilja spela ett instrument? Nu är tiden att odla upp ett intresse för den klassiska bogen! Ni har till mitten av maj på er att ragga morgondagens musiker. Många kulturskolor saknar helt oboe, fagott och horn. Hur ska det gå i framtiden! Jag har inget emot småstjärnorna eller fame factory. Jag skulle bara önska att ”den västerländska konstmusiken i levande form”(noterad) var lika tillgänglig. Att ett barn av egen fri vilja väljer bort fagott till förmån för klarinett därför att klarinett låter vackrare. Inte för att barnet inte vet vad en fagott är! Och alla som vill spela borde få plats i kulturskolan. En dröm är att alla barn som får instrumentalundervisning skulle bli undervisade på sitt instrument av en lärare med det instrumentet som huvudinstrument.

Var är alla skolorkestrar? Förr i tiden fanns de i alla fall i södra Sverige. Spelande på skolavslutningar och vid andra lokala festligheter skapade de en naturlig kontakt med sin publik. En självklar del av samhället vars motsvarighet inte existerar idag. En rutinerad kollega sade en gång: Bästa sättet att göra sig hörd i kultursammanhang är att bli aktiv medlem i ett parti. Låt lokalpolitikerna se ett ansikte på kulturen så kan det ge ett mer personligt engagemang från deras sida. URK!, ska man behöva gå så långt, tänkte jag. Ändå förstår jag vad min kollega menar. Att visa upp sig som ett ”kulturbord”. För att tro, måste vissa människor se. Vi är alla unika kulturambassadörer så fortsätt jobba med gräsrötterna! Ni har väl inte glömt vad jag skrev i ett tidigare nummer om att sprida era biljetter till nya människor?


Trägen vinner, hoppas jag.
Mia Streijffert

Frilans